הניקיון מתחיל מבפנים

מאת: סמדר סלטון-בן צבי – מגזין "דרך האושר"

אנשים צמים מכל מיני סיבות: הרזיה, ניקוי הגוף מרעלים, התמודדות עם מחלות שונות, וטיהור הנפש. כמה ימים צריך לצום כדי שהצום יהיה אפקטיבי, איך מכינים את הגוף לתקופת צום ממושכת, ואיזה פירות וירקות כדאי לסחוט ולערבל מראש כדי לשמור על הבריאות. צום כשיטת טיפול
צום יום כיפור, כמו צומות אחרים בדתות השונות, נועד לגרום לתענית הנפש ולטיהורה. גם צום הרמאדאן אצל המוסלמים שנמשך 30 יום, שבמהלכם צמים מהזריחה עד לשקיעה, ובסוף כל יום אוכלים סעודה אחת גדולה – מטרתו לעסוק בתפילה ובענייני דת. ואילו בתרבויות קדומות ובשבטים רבים – טקסי החניכה כוללים צום כחלק מהכנת הגוף לטקס.
אלא שלצום במקרים אחרים ובווריאציות שונות, מיוחסות תכונות רבות נוספות החל מהורדת משקל והרזיה, דרך טיהור פיזי של הגוף וניקויו מרעלים, ועד ריפוי ממחלות שונות.
בניגוד לצומות התענית הנהוגים ביהדות שבהם אסורה אכילה וגם שתייה, הצום ככלי טיפולי כולל תמיד שתייה של מים, ולעיתים גם שתיית תה צמחים, מיצי פרות וירקות, מרק ירקות וכיו"ב. בארץ מתקיימות מספר סדנאות צום וצום-מיצים במתכונות שונות, והן נמשכות בין שלושה ימים לשלושה שבועות. בחוות בריאות שונות בעולם ניתן לבצע צום רפואי ארוך עוד יותר, המבוסס בעיקר על שתיית מים, ונמשך בין 20 ל-40 יום. צום כזה מתקיים בפיקוח רפואי מלא.




הרזיה ומנוחה
מיכל אמיר מקיימת מזה 20 שנה סדנאות צום מיצים, בשמונה השנים האחרונות מתוכן באחוזת "יערות הכרמל". אמיר מסתפקת בלהעניק לצום יתרונות של הרזיה, מנוחה והתחדשות, ונמנעת מלעסוק בהיבטים רפואיים וטיפוליים שלו. "אני מגיעה מתחום הנטורופתיה, ואינני עוסקת בהשלכות הבריאותיות של הצום. מבחינתי, צום המיצים נועד לשתי מטרות בלבד: הרזיה ומנוחה".
המשתתפים בצום המיצים של אמיר מגיעים ליערות הכרמל למשך ארבעה ימים, במהלכם הם מטיילים ביער, שוחים, מאזינים להרצאות ומשתתפים בשיעורי תנועה כמו יוגה, פלדנקרייז וטאי-צ'י. הם יכולים להתענג על כל פינוקי האחוזה – למעט מאכלי השף המוגשים במסעדת המקום. במקום אלה, הם יסתפקו בשתיית מיצים ללא הגבלה: מיצי תפוזים, אשכולית, גזר, מלון, תפוח עץ, אגסים, עגבניות ומלפפונים, כולם סחוטים וטריים. בערב מוגש מרק ירקות, ובמהלך היום ניתן לשתות מים ותה צמחים, ואפילו קפה לאלו שאינם יכולים בלעדיו.
"המיצים עשירים בסוכרים, מינרלים וויטמינים, הנספגים ישירות למחזור הדם ומספקים אנרגיה. כתוצאה מכך אין תחושת רעב אלא תחושת התרוממות", מסבירה אמיר. "נוסף להרזיה של בין שלושה לחמישה ק"ג, הסדנה מהווה חופשה שבמהלכה המתחים מתפוגגים והמחשבות מתבהרות".
אמיר מסבירה כי אין הגבלה על כמות המיצים שאפשר לשתות במהלך הסדנה, כדי לא ליצור חסך פסיכולוגי שיגרום למשתתפים להתנפל על אוכל כשהסדנה תסתיים והם ישובו לחיים הרגילים. אמיר גם מנחה את המשתתפים להתרגל להרגשה של העדר רעב, וגם בתום הסדנה לאכול כמויות קטנות ולהרגיש מסופקים. למרות שהיא אינה מייחסת לסדנאות הצום שלה סגולות בריאותיות, היא נוהגת להפנות אנשים במקרים של צורך בריאותי למרכזים באירופה העוסקים בצום רפואי ומנוהלים על ידי רופא פנימי.

סילוק רעלים ופסולת
"מערכת העיכול שלנו היא כצינור גומי ארוך המתחיל בוושט ונגמר בפי הטבעת" מסבירה שרון אגסי, תזונאית ויועצת תזונה. "בצינור הזה עוברים מדי יום כל מה שבחרנו להכניס לפה: אוכל צבעוני, ממתקים, קפה, צבעי מאכל וחומרים משמרים. הצינור מעביר במסירות את כל המשלוח מהוושט אל הקיבה והמעיים, אבל אלה לא יכולים לפרק את הכל לחלקיקים מזינים. כך למשל, מזון מלאכותי אינו מתפרק. לכן, בדפנות הצינור מצטברת פסולת לא מעוכלת רבה. הרוב יוצא מגופנו יום יום בדרך הטבעית, ושאר חומרי הפסולת מסתובבים במערכת העיכול או שוקעים, ומעכבים את חילוף החומרים. הרעלים האלה יוצרים חסימה (פקק) לספיגת הוויטמינים והמינרלים שהתאים שלנו זקוקים להם. הם יוצרים עומס על הגוף ומעודדים מחלות, וכדי לנקות מהם את הגוף, ובמיוחד את 'הצנרת המרכזית', מומלץ לצום".

ארוחת מיצים
צביקה קורן, מורה ליוגה, תזונאי ומדריך צומות, אומר כי משנת 1880 ואילך פורסמו בכתבי העת הרפואיים מאמרים רבים שעסקו בצום כאמצעי טיפול בהשמנה, סוכרת, הרעלה כימית, דלקת מפרקים, התקררות, אלרגיות, מחלות לב וכלי דם, כיבים ברגלים, תסמונת המעי הרגיז, תיאבון לקוי או מופרע, אסתמה, דיכאון, נוירוזה וסכיזופרניה. "מחקרים רבים נעשו ברבות השנים ברחבי העולם ועסקו בצום המבוסס על שתיית מים בלבד, או על שתיית מים ומיצי ירקות ופירות. כולם הראו כי לצום יש השפעה חיובית על הטיפול באותן מחלות", אומר קורן.
קורן מקיים שמונה פעמים בשנה סדנאות צום-מיצים קבוצתיות של ארבעה ימים כל אחת, למטרת ריפוי וסילוק רעלים מהגוף. "צום קצר הנמשך שלושה עד ארבעה ימים הוא הזדמנות טובה לתת לגוף מנוחה שכלית וגופנית. צום רפואי המבוסס על שתיית מים בלבד הוא קשה יותר, ומחייב פיקוח רפואי צמוד ועריכת בדיקות דם במהלכו. המיצים מכילים מינרלים וויטמינים חיוניים לגוף, ולכן הופכים את הצום לקל יותר", מסביר קורן.
הסדנאות של קורן מתקיימות בחוף נחשולים או במנזר בעין כרם, והן כוללות הליכה בחיק הטבע, יוגה, מדיטציה והרצאות בנושא תזונה. פעמיים ביום מתקיימת "ארוחת מיצים", במהלכה ניתן לשתות בין כוס לשלוש כוסות של מיץ ירקות סחוט מקישוא, מלפפון, סלרי וגזר. אלו הזקוקים מאוד למשקה מתוק, יוכלו לשתות מיץ פירות טבעי, שקורן ממליץ עליו פחות מכיוון שהוא עשיר בסוכר. בערב מוגש למשתתפים מרק חם משורשים, כמו: פטרוזיליה, סלרי, בטטה, בצל, גזר וסלק העשירים במינרלים, ובין לבין הם יכולים לשתות מים מינרלים ותה צמחים מעלי קמומיל, שומר, ורבנה, מליסה ולימונית.
קורן טוען כי אמצעי הניקוי היחיד של הגוף הוא הצום, ואין צורך בחומרים נוספים שיסייעו לניקוי הזה. "כל המשקאות שטוענים לנקות את הגוף הם בדרך כלל משתנים ומפרישים מהגוף גם מינרלים וויטמינים חיוניים" טוען קורן. הוא ממליץ לצמים בסדנאותיו לבצע חוקנים כדי לאפשר את סילוק הרעלים ביתר קלות, אך אומר כי גם ללא חוקנים הרעלים משתחררים מהגוף באמצעות השתן והצואה. "גם אם לעיתים בימי הצום יש עצירות, ברגע שהצום ייפסק וקצב חילוף החומרים ישוב לסדרו ישתחררו הרעלים מהגוף, ואין שום הכרח בעזרים נוספים לסילוק הרעלים".
באשר למשך הצום טוען קורן כי צום של יום אחד הוא חסר משמעות לחלוטין ואף עלול להזיק: "בצום הגוף נכנס לשוק. הכבד משנה את שיטת העבודה שלו וכדי להתארגן מחדש הוא זקוק ל- 24 עד 37 שעות. אם כעבור פרק הזמן הזה הצום מסתיים הרי שלא נעשה דבר. מסיבה זו, בסדנאות הצום היומיים הראשונים הם הקשים יותר, ובמהלכם מרגישים לעיתים לא טוב. רק אחרי היומיים הראשונים מתחילים להרגיש טוב עם הצום, והוא מתחיל להיות אפקטיבי".
"לפחות בפעם הראשונה שמבצעים צום מיצים, יש לעשות זאת במסגרת קבוצתית ותחת השגחה והדרכה, מכיוון שלעיתים מופיעות במהלכו תופעות שונות שיש לדעת כיצד לנהוג בהן", ממשיך קורן. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר הן בחילות, הקאות ושלשולים, שעל פי קורן אינם מהווים בעיה כל עוד ממשיכים לשתות מים. לעיתים מופיעים כריאקציה לצום גם כאבי ראש חזקים או כאבים במקומות שונים בגוף. במקרים מסוימים עלולים להיווצר סיבוכים כמו ירידה פתאומית בלחץ הדם, הזיות, ירידה ממושכת בחום הגוף, שינויים בדופק, הפרעות בנשימה ועוד, ובמקרים כאלה יש להפסיק את הצום. "חשיבות רבה יש למסגרת הקבוצתית גם בתמיכה הדדית להמשך הצום ולאי כניעה לרעב" אומר קורן.
לפי קורן היתרון היחיד של צום המיצים הוא ניקוי הגוף מרעלים, ואין לו משמעות דיאטתית. "הצום מכניס אותנו למצב של הישרדות, ובמהלכו אנחנו מאבדים מים, שריר ורק 30% שומן. נכון שבתום סדנאות הצום יורדים כשלושה ק"ג, אבל בדרך כלל מחזירים אותם מהר מאוד, ואפילו בתוספת של כמה ק"ג, כי בעקבות מצב ההישרדות, הגוף יבקש לצרוך יותר".

מינימום שמונה ימים
בספא "סאלמיה" שבהרצליה מתקיימות סדנאות צום מיצים אישיות או זוגיות, הנמשכות משמונה ימים ועד 21 יום, בליווי צמוד של משה אביטל, מטפל הוליסטי ובעלי המקום. מטרת הצום היא ניקוי וטיהור הגוף. "צום חייב להימשך מינימום שמונה ימים כדי להשיג ניקוי מינימלי ואפקטיבי" אומר אביטל, ומעיד על עצמו כי קיים צום מיצים במשך 31 יום וגופו החל להתנקות רק אחרי היום ה- 14. "אני מעדיף לקיים צום מיצים כי השיקום לאחר צום שמבוסס על מים הוא קשה מאוד, והוא עלול גם לגרום לנזקים גדולים".
הצום בסאלמיה הוא על בסיס מיצים אורגניים מפירות ומירקות: סלק, גזר, גמבה, מלפפון, סלרי ופשתן הנטחן במקום, כולם סחוטים ומעורבבים יחד. שותים שלוש פעמים ביום חצי ליטר בכל פעם, וחובה להרבות בשתיית מים, עם אפשרות לשתיית תה קמומיל ללא סוכר. היום נפתח בהליכה בים בין שעה לשעתיים, ובהמשכו משתתפים בשיעורי יוגה ומדיטציה וגם מבצעים עיסוי גוף, כמו איורוודה או אבנים חמות, המסייעים גם הם בניקוי ובהרפיה. אחת לכמה ימים מבצעים חוקן של קמומיל לניקוי המעי הגס, ולאחר מכן, בסוף החוקן, משתילים עשב חיטה למעי באמצעות החוקן כדי להחזיר לו חומרים חיוניים. מושם דגש על מנוחה, ובמקום ספריה עשירה של ספרות רוחנית.
"אחת התוצאות של צום המיצים בנוסף לטיהור הגוף" אומר אביטל, "היא ירידה של חמישה עד עשרה ק"ג, וגם קבלת הרגלי תזונה חדשים. ביומיים האחרונים של הצום אנחנו גם מוציאים את הצמים בהדרגה מהצום על ידי מרק טחון וירקות מאודים. לאחר צום ממושך מערכות הגוף רגועות, ואין התנפלות על אוכל או דרישה למתוק או מלוח, והגוף נכנס להרגלי תזונה בריאים".
אביטל אומר כי ניקוי הגוף מרעלים בא לידי ביטוי בין השאר באמצעות הלשון, שבמהלך הצום נעשית יותר ויותר לבנה כי גם באמצעותה מופרשים רעלים. "רק כשהלשון חוזרת להיות אדומה לגמרי סימן שהגוף התנקה" אומר אביטל, ומוסיף כי גם הזיעה המופרשת מהגוף במהלך הצום היא בעלת ריח חריף, ועם תום הליך ניקוי הרעלים מהגוף היא הופכת לנטולת ריח לחלוטין.

ריפוי מחלות
ערן אשחר, בעל תואר שני בבריאות הציבור, מטפל בשיטת ההיגיינה הטבעית שאותה למד משך שנים בטמפה שבפלורידה. "שיטת ההיגיינה הטבעית מדברת על מילוי הכללים של הבריאה לתפקוד תקין של האורגניזם ושל המכונה הנקראת גוף האדם", מסביר אשחר. "מדובר על התייחסות מאוד מסוימת לנושאים כמו תזונה, מנוחה, שינה, שתייה, אוויר, חמצן ותנועה ושינוי הרגלי החיים והתזונה. בשיטת היגיינה הטבעית טופלו, לדבריו, גם חולים סופניים במחלות כמו איידס וסרטן, שנרפאו לחלוטין כשיישמו את עקרונות השיטה במלואה, בצורה טבעית ביותר, כמו גם חולי לב, אנשים משותקים ובעיות נוספות, שההחלמה מהם נחשבת בראי הרפואה הקונבנציונלית לנס רפואי" אומר אשחר, שמעביר סדנאות אישיות של 25 עד 34 שעות בנושא.
"המטרה היא ללמד את האנשים את מכלול האלמנטים המובילים לבריאות מושלמת מכל מצב שהוא, בהתאם לתשאול הראשוני שנמשך כשלוש שעות וכולל בחינת כל התכתובת הרפואית, וכן בדיקות מהרפואה הקונבנציונלית והאלטרנטיבית. האדם מקבל את הכלים לטפל בעצמו, הוא לוקח אחריות על חייו ובריאותו ואינו זקוק לתלות במטפל".
אחד השלבים הגבוהים בשיטת ההיגיינה הטבעית הוא סדנת הצום שמקיים אשחר. "הצום נועד לשיפור הבריאות בדרגה הגבוהה ביותר" אומר אשחר. "אינספור מחקרים הוכיחו את יעילותו של הצום כטכניקה המאפשרת לכוחות הריפוי הטבעיים של הגוף לבוא לידי מימוש מקסימלי. מחקר שהתקיים בארצות הברית הוכיח גם כי במקרים מסוימים כמו יתר לחץ דם הטיפול בצום עולה בתוצאותיו בצורה משמעותית על כל הטיפולים האחרים המוצעים לטיפול בבעיה".
לסדנת הצום שמקיים אשחר מגיעים אנשים לאחר שבמשך חודשיים לפחות יישמו את כללי ההיגיינה הטבעית שלמדו אצלו. הסדנאות מתקיימות בדרך כלל במלון "שורש" בהרי יהודה, לשם יוצאים משתתפי הסדנה וצמים – מיומיים ועד שלושה שבועות, איש איש כפי יכולתו ורצונו. "חשוב להבין כי ניקוי הרקמות העמוקות שבהן אגורה כל הפסולת הכימית של הגוף מתחיל מהיום השלישי לצום ואילך, וכי עד אז הגוף מפרק רק חלבונים" מדגיש אשחר. הסדנאות מבוססות על שתיית מים בלבד (צום רפואי), אך גם אשחר מאפשר למשתתפים שאינם עומדים בכך, לשתות מיצי ירקות סחוטים, למרות שהוא מדגיש כי צום מיצים אפקטיבי בעשר דרגות פחות מצום על בסיס מים בלבד.

פיקוח רפואי צמוד
ד"ר יוסי דיין, רופא פנימאי ובעל מרכז "ד"ר דיין לרפואה שלמה", המשלב רפואה קונבנציונלית ורפואה משלימה, קיים בארץ במשך למעלה מעשר שנים סדנאות צום רפואיות בשיטת "ד"ר מאייר" – שיטה לניקוי הגוף והקניית הרגלי אכילה נכונים שפותחה על ידי הרופא האוסטרי פרנץ מאייר, לתקופה של שבועיים עד חודש, ולדבריו אנשים רבים נרפאו באמצעות הצום הרפואי הארוך מבעיות בריאותיות רבות.
"צום רפואי על בסיס מים בלבד מוגדר כניתוח ללא סכין, ולכן הוא חייב להתקיים בפיקוח רפואי צמוד" אומר ד"ר דיין, ומסביר כי הצום משול לניתוח הגוף לשם הוצאת הפסולת שהצטברה בו. "צום כזה דורש מתקן חצי-אשפוזי ומעקב של רופאים קונבנציונליים שעברו בעצמם את הצום, וקיבלו תעודה המסמיכה ביצוע צום כטכניקה רפואית ממרכזים שמלמדים זאת בחו"ל", אומר ד"ר דיין.
"אני מאמין במה שאמר היפוקרטיס שמחלות לא נופלות עלינו משמיים והם תוצאה של חטאים חוזרים כנגד הטבע: הרגלי אכילה לקויים, מזון דל תוכן עשיר בשומן ועני בסיבים, עישון וזיהום אוויר, חוסר פעילות גופנית וצריכה מוגזמת של תרופות. רעלים אלו המצטברים בגוף ברקמות השונות גורמים לשורה ארוכה של תלונות, ליקויים ומחלות, ושיטת הצום הרפואי מטרתה היא אחת: לנקות את הגוף מאותם רעלים".
דיין טוען כי צום ככלי רפואי אפקטיבי אמור להימשך חודש ימים, וצומות הנמשכים ימים ספורים אינם אפקטיביים. בנוסף, טוען דיין כי לא די לצום כדי לשחרר את הרעלים, וכי יש צורך לעודד את הגוף לשחרר את הפסולת על ידי ביצוע פעולות נוספות. "הגוף פולט את הפסולת באמצעות השתן, הצואה, העור ונקבים למיניהם" מסביר ד"ר דיין. "בתהליך של צום מורידים את הכנסת המזון למינימום, ולכן חייבים לבצע פעולות שיעודדו את הגוף להפריש פסולת".
כדוגמה לפעולות האלה מציין ד"ר דיין מספר פעולות המבוצעות בשיטת מאייר, ביניהן: שתיית רבע ליטר של מים פושרים המהולים בכפית מלח אנגלי, הפועל כמו מברשת ועובר לאורך המעיים; הברשת העור במברשת שיער טבעי; ביצוע מקלחות חמות-קרות לסירוגין; מסאז' מיוחד של הבטן להפעלת המעיים, המתבצע בגרמניה רק על ידי רופא; אמבטיות חום לרגליים לשיפור זרימת הדם, וכן הנחת רטייה חמה על הכבד כדי להגביר את זרימת הדם ולאפשר לו להתנקות.

מחשבה תחילה
הנחיות והמלצות לקראת צום מיצים ובמהלכו
1.      כעשרה ימים לפני הצום מומלץ להפחית בצריכת קפה, בשר, תבלינים חריפים ומלוחים, ממתקים וסיגריות.
2.       בשבוע שלפני הצום יש להפחית את כמות האוכל בארוחות, בעיקר בארוחת הערב.
3.       להוסיף לתפריט: ירקות חים ומבושלים, פרות, שקדים, אגוזים, טחינה מלאה, דגנים מלאים וקטניות.
4.       בבוקר שלפני תחילת הצום מומלץ לאכול ארוחות קלות של פירות וירקות טריים.
5.       בזמן הצום יש להימנע משתיית קפה, מיץ מלאכותי, משקאות קלים ולהימנע מעישון. יש לשתות רק מים מסוננים או מינרלים ואפשר להוסיף מיצי פרות וירקות סחוטים. ניתן לשתות תה צמחים אך לא להמתיקו.
6.      לא מומלץ להתעמל באופן נמרץ בזמן הצום, אך אפשר לצאת לצעדות קצרות ולתרגל התעמלות מתונה (יוגה, טאי-צ'י, פלדנקרייז וכיו"ב). חשוב לבצע תרגילי נשימה העוזרים בניקוי.
7.       רצוי לנקות את העור באמצעות מים פושרים או קרים וחמים לסירוגין, ולהימנע משימוש במפיגי ריח, תרסיסים, סבונים ושמפו מלאכותיים.
8.       בעת הצום מומלץ לפנות זמן לתנומה אחת או שתיים במשך היום.
9.       בשל האטת קצב חילוף החומרים בגוף יורדת טמפרטורת הגוף וגם לחץ הדם, הדופק וקצב הנשימה. לכן יש לשמור על חום הגוף באמצעות בגדים מתאימים.
10.   אין להפסיק לקחת תרופות, אך במקרה של ספק יש להתייעץ עם רופא המשפחה.

מקור: צביקה קורן, תזונאי ומדריך צומות
טלפון: 054-4258544

Share:

0 תגובות