סברס וטיולים במצפה רמון!

סגולותיו הבריאותיות של הסברס (הצבר)

 בחסות קלאב רמון

במקומות שונים בעולם גדלים פירות מיוחדים במינם עם יתרונות בריאותיים למכביר,         
ולפעמים "פירות-על" שכאלה, גדלים גם אצלנו מתחת לאף. הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על הסברס,
הפרי שהפך לסמל הישראלי ומכיל בתוכו כמה תכונות חיוניות ביותר לגוף האדם.
 


קצת רקע על הסברס

הסברס או הצבר המצוי, הוא צמח קוצני החבר במשפחת הקקטוסים. זהו צמח מדברי האוגר בגבעוליו מים רבים על מנת לשרוד תקופות ארוכות של יובש. למעשה, מוצאו של הצבר הינו ביבשת אמריקה, כפי הנראה באזור מקסיקו. הכובשים הספרדים הביאו אותו לאירופה במאה ה-16 ומשם הוא התפשט לארצות הים התיכון בעלות האקלים המתאים לגידולו. בישראל הסברס קיבל מעמד של סמל לאומי, כיוון שהוא מייצג את האופי הישראלי, קשוח וקוצני מבחוץ, אבל רך ומתוק מבפנים.
למרות שאימצנו את הסברס ובכל קיץ אנו נהנים לקטוף אותו ולאכול אותו קר, לא רבים מאיתנו יודעים עד כמה הוא חיוני לבריאות שלנו.




סברס כנוגד חמצון חזק

לפרי המתוק של הצבר יש 3 מרכיבים עיקריים שהופכים אותו לנוגד חמצון יעיל ביותר. ראשית, הצבר עשיר מאוד בויטמין C, הידוע כנוגד חמצון, בנוסף לחיזוק המערכת החיסונית, מניעת הצטננות, וייצור של קולגן השומר על העור בריא.
אולם הפעילות נוגדת החמצון המשמעותית ביותר שלו מגיעה מהפיגמנטים הצהובים-אדומים של הפרי. שתיים מהתרכובות שמעניקות לפרי את צבעו מכונות betanin ו-indicaxanthin. מדובר בשני רכיבים החזקים ב-20% יותר מויטמין C בפעילות אנטי-אוקסידנטית. מחקר שנערך באיטליה גילה כי הרכיבים הללו מסייעים להגן על תאי דם אדומים על ידי מניעת חמצונם של שומנים הנמצאים בקרום התאים.
באותו מחקר נמצא גם כי הרכיבים הללו מסייעים למנוע את עליית ה-LDL, הכולסטרול הרע שהוא האחראי העיקרי לשלל מחלות לב וכלי דם ונמצא כגורם תמותה ראשי במדינות המערב וישראל בכללן. ה-betanin וה-indicaxanthin מונעים את היצמדות הכולסטרול לדפנות כלי הדם ויצירת פלאק אשר מביא לסתימות, לעלייה בלחץ הדם ועשוי לגרום גם להתקף לב.
הפעילות נוגדת החמצון הינה חיונית לא רק עבור מערכת הלב וכלי הדם, כי אם גם נגד סוגים שונים של סרטן. ה-betanin אף נמצא כגורם לתאי סרטן לבצע 'התאבדות'.

עשיר במינרלים וסיבים        

מלבד האנטיאוקסידנטים שבסברס, יש בו גם כמה מינרלים חשובים, אחד מהם הואהמגנזיום. זהו מינרל שמסייע למערכת השרירים והעצבים לתפקד כמו שצריך. הוא שומר על קצב הלב ולחץ הדם, מווסת את רמת הסוכר בדם, עוזר למערכת החיסון, מזרז החלמה, שומר על העצמות חזקות, ומשתתף פעיל בכל תהליכי הפירוק והבנייה המתבצעים בגוף. תפקיד חשוב נוסף של המגנזיום הוא שיפור התקשרות בין תאי המוח, תהליך החיוני בעצם לכל פעולה בגוף.
בסברס ניתן למצוא מינרל נוסף בשפע והוא הסלניום. הוא מסייע לגוף לווסת את הורמוני בלוטת התריס ולתמוך במערכת החיסונית, כמו גם למנוע סרטן. אחד מתפקידיו החשובים של הסלניום הוא להוות נוגד חמצון חיוני ולמנוע נזק לתאי הגוף הנגרם מרדיקלים חופשיים. בפרי הצבר יש את כמות הסלניום אותה ניתן למצוא בירקות ממשפחת המצליבים (ברוקולי, כרובית וכדומה) הידועה ביתרונותיה הבריאותיים.
הסיבים הרבים הקיימים בפרי הסברס, גם הם בעלי השלכות בריאותיות על מגוון מערכות בגוף. הסיבים מסייעים לשמור על יציבות רמת הסוכר בדם, על ידי האטת פעילות מערכת העיכול ושחרור מבוקר של חומרים לדם. כמו כן, הסיבים מסייעים לעכב ספיגת שומנים במערכת העיכול ואף לנקות את המעי הגס והכבד.

כמה מחקרים שבדקו את השפעתו של הסברס

מלבד התרכובות הטבעיות הקיימות בסברס אותן פירטנו, מחקרים שונים באו לבדוק את ההשפעה בפועל של אכילת סברס והם הגיעו לתוצאות מדהימות.
בשנת 2012 נערך מחקר, אשר גילה כי למיץ פרי הצבר יש יכולת להגן על הקיבה מפני כיבים. מחקר אחר גילה כי למיץ הצבר אף יכולת להגן על הכבד מפני עודף של אלכוהול. במחקרים אלה התגלה כי לא רק שמיץ הסברס מכיל נוגדי חמצון, אלא אף מעודד את ייצורם העצמי של נוגדי חמצון בגוף.   
מחקר שנערך בשנת 2011 באוניברסיטת פלורידה בדק את השפעת תצמית הסברס ומצא כי יש לה השפעה חיובית על רמת הסוכר בדם. המחקר מצא כי הסברס הוא היפוגליקמי, כלומר מסייע להוריד את הסוכר בדם. ההשראה למחקר הגיעה ממקסיקו, שם קיים שימוש מסורתי בפרי הצבר לטיפול בילדים חולי סוכרת. בדיקות שנערכו על אנשים בעלי רמת סוכר גבוהה בדם שאכלו סברס בארוחת הבוקר, גילו כי רמת הסוכר שלהם נותרה נמוכה לאורך היום.
למזלנו הרב, היתרונות הבריאותיים האלה מלווים בטעם נהדר ומרענן, במיוחד בימות הקיץ שהם עונת השיא של הסברס. אז אכלו את הפרי הלאומי שלנו באהבה ובכיף, יעשה לכם טוב לגוף ולנשמה.

קלאב רמון מזמין אותכם להוסיף חוויות במצפה רמון ולטייל איתנו על שפת המכתש ולחוות את מלוא הטבע והבריאות שיש למדבר להציע!



Share:

0 תגובות